Udskriv denne side       RSS feed med vores nyheder  

Balancetræning

Øjen- og hovedbevægelser

  • Vælg to punkter, et til højre og et til venstre på væggen foran dig. Hold hovedet stille og flyt blikket mellem punkterne.

    Øg hastigheden til du føler dig svimmel (hvis du ikke kan fremprovokere svimmelhed, så lav øvelsen i mindst 15 sekunder). Tag en kort pause og gentag en gang til.
     
  • Som foroven, men flyt blikket mellem et punkt ovenfor og nedenfor øjnene.
     
  • Hold øjnene på et punkt 1 – 2 meter foran dig. Ryst (langsomt) på hovedet i mindst 15 sekunder uden at slippe punktet med øjnene. Gentag efter en kort pause.

Gåbalance

  • Gå fremad, samtidigt med at du bevæger hovedet for at kigge henholdsvis til højre og venstre et par minutter.
     
  • Gå fremad, samtidigt med at du bevæger hovedet for at kigge henholdsvis op mod loftet og ned i gulvet et par minutter.
     
  • Når du kan klare disse gangøvelser uden større besvær, så træn i stedet at gå som på en linie med fødderne, samtidigt med at du laver hovedbevægelserne.
     
  • Gå også en tur udenfor hver dag, gerne på ujævnt underlag, som f. eks. i skoven.

Dette gøres to gange om dagen, hvis du er sygemeldt. Hvis du arbejder, når du nok kun en træningsrunde om dagen.

Afsluttes altid med afspænding
Balancetræning uden afspænding – nej. Øvelserne afsluttes altid med afspænding.
Ellers risikeres en forværring af muskelspændingerne i nakken, som let opstår som følge af balancetræning.

Hvis du har det godt med varme på nakken, kan du benytte denne metode i 15-20 minutter, gerne med afspændingsteknikker, meditation eller hvis nakken er meget irriteret, is (f.eks. en pose frosne ærter i et viskestykke).
Afspænding uden balancetræning – ja, af og til.
 
Som whiplashramt skal man være opmærksom på at lytte til kroppen, når øvelserne laves, føles det forkert, så stands.

Det må ikke forceres så kan man få det værre, så stille og rolig træning over en lang periode må forventes.
 
Løsrevne ’krystaller’ i ørene (buegangene) positionsbestemt svimmelhed.
Oplever du, at omgivelserne pludseligt kører voldsomt rundt, når du lægger dig ned/vender dig i sengen?

Så kan denne øvelse måske hjælpe dig.
Man kan have løsrevne ’krystaller’, der giver ovennævnte svimmelhed, når de ’lægger’ sig forkert inde i balancecenteret.

Man kan afhjælpe problemet med nedenstående metode.

  • Lig på f. eks. et spisebord på siden med svimmelhed – hovedet skal hænge. Lig her i 3 min.
     
  • Langsomt, drejes hovedet, stadig hængende – over 3 min. – til du ligger på den modsatte side.
     
  • Lig her på den modsatte side med hængende hoved i 3 min.
     
  • Drej om på maven og rejs dig op.

OBS: Det er hovedet, som skal være roteret. Ved behov (stiv nakke), kan kroppen følge med.
 
LIG IKKE VANDRET I 2 DØGN. Sov f. eks. med 3 puder under hovedet. 
’Krystallerne’ skulle nu være skyllet væk – hvis de skulle komme igen gentages øvelsen.
Tal evt. med din ørelæge.
 
Oversat til dansk Overlæge Carsten Tjell, Øreklinikken, KSS, Skövde