Udskriv denne side       RSS feed med vores nyheder  

Tai chi - Qi Gon

Af Tai Chi og Qi Gong instruktør Liljan Wagner Smitt

Ved en regelmæssig udøvelse af Qi Gong vil musklerne i kroppen og dermed også nakken begynde at slappe af, dette gør at de traumer og efterfølgende spændinger der er opstået som følge af whiplash vil begynde at løsne sig, med tiden vil nakken begynde at arbejde sig tilbage på sin korrekte plads.

Hovedet og nakken er noget af det sidste der bliver bearbejdet i udøvelsen af Qi Gong og Tai Chi, derfor vil det kræve en vis opmærksomhed fra starten for at integrere nakken i processen.

Dette er især vigtigt for begyndere. Tai Chi’en vil, hvis udført korrekt, yde en endnu bedre hjælp, men her er der for begynderes vedkommende risiko for en opspænding i starten, så her skal man fare med lempe.

Vigtigt er det at forstå, at der ikke er brug for alm. "nakke-gymnastik" da denne ofte vil forårsage stress på muskler og sener og dermed give stik modsatte effekt.

Det er meget vigtigt, at man får en ordentlig instruktion i øvelserne dvs. at man i starten er under supervision af en erfaren lærer.

Hvis ikke man har mulighed for at kontrollere om ens lærer er kvalificeret, vil mit råd være som følger; alle øvelserne skal foregå i et langsomt og roligt tempo, ingen yderligheder el. overanstrengelse (det skal ikke blive værre før det bliver bedre), øvelserne udføres indtil træthed opstår, så holder man en pause.
Det SKAL føles behageligt.

Husk når kroppen stresses spænder den. Træn nogle uger og hvis ikke det er blevet væsentligt bedre må i enten stille spørgsmål ved jeres egen træning el. undervisningen.