Øjen- og hovedbevægelser

Gåbalance

Dette gøres to gange om dagen, hvis du er sygemeldt. Hvis du arbejder, når du nok kun en træningsrunde om dagen.

Afsluttes altid med afspænding
Balancetræning uden afspænding – nej. Øvelserne afsluttes altid med afspænding.
Ellers risikeres en forværring af muskelspændingerne i nakken, som let opstår som følge af balancetræning.

Hvis du har det godt med varme på nakken, kan du benytte denne metode i 15-20 minutter, gerne med afspændingsteknikker, meditation eller hvis nakken er meget irriteret, is (f.eks. en pose frosne ærter i et viskestykke).
Afspænding uden balancetræning – ja, af og til.
 
Som whiplashramt skal man være opmærksom på at lytte til kroppen, når øvelserne laves, føles det forkert, så stands.

Det må ikke forceres så kan man få det værre, så stille og rolig træning over en lang periode må forventes.
 
Løsrevne ’krystaller’ i ørene (buegangene) positionsbestemt svimmelhed.
Oplever du, at omgivelserne pludseligt kører voldsomt rundt, når du lægger dig ned/vender dig i sengen?

Så kan denne øvelse måske hjælpe dig.
Man kan have løsrevne ’krystaller’, der giver ovennævnte svimmelhed, når de ’lægger’ sig forkert inde i balancecenteret.

Man kan afhjælpe problemet med nedenstående metode.

OBS: Det er hovedet, som skal være roteret. Ved behov (stiv nakke), kan kroppen følge med.
 
LIG IKKE VANDRET I 2 DØGN. Sov f. eks. med 3 puder under hovedet. 
’Krystallerne’ skulle nu være skyllet væk – hvis de skulle komme igen gentages øvelsen.
Tal evt. med din ørelæge.
 
Oversat til dansk Overlæge Carsten Tjell, Øreklinikken, KSS, Skövde