Gode råd til den første tid, når ulykken/uheldet er sket

Når du kommer til lægen/skadestuen første gang skal du huske at få en kopi af journalen.

Har du ikke fået kopi af skadestue-journalen så ring op og bed om at få et sådan eksemplar.

Sørg for at få samtlige røntgenbilleder og kopier af evt. scanninger sendt til din egen læge – du skal bede hospitalet herom specielt.

Brug kun halskrave i få dage, sov aldrig med den.

Lig evt. med en ispose i et viskestykke 20 min. ad gangen på de ømme steder, især de første par dage, men brug også is senere hen ved ømhed/irritation.

Undgå løft og øvelser før ømhed/irritation er aftaget betydeligt.

Ulykken / uheldet og anmeldelse
Få beskrevet eller beskriv, hvordan ulykken skete.
Politirapport og skyld skal ned på skrift – husk kopi.

Er der ikke politi ved ulykken, så få selv skrevet hændelsen ned lige efter, hvis du kan, for man har tendens til at glemme detaljerne senere.

Få oplysninger om skadevolders for sikringsselskab samt hans/hendes navn og adresse samt nummerpladen på bilen.

Vidne erklæringer kan være vigtige, så er der nogen få deres navn og adresse.
Husk at lave en anmeldelse til ulykkesforsikring, skadevolders forsikring, egen bilforsikring, er du i en fagforeningen er man mange gange også forsikret her også derfor skal du også melde det til denne.

Ved arbejdsskade skal arbejdsgiver anmelde ulykken til Arbejdsskadestyrelsen / rbejdspladsens forsikringsselskab.

Du kan gå til en advokat med stor erfaring i personskader og bede ham/hende om hjælp til anmeldelserne – husk at gennemse dine egne forsikrings ordninger også i banker og i fagforeninger og pensionskasser – der kan være forsikringer du har glemt du er dækket af.

Det er vigtigt at notere sig præcis hvilke legemsdele, der blev ramt og hvordan.
Lav også en beskrivelse af de umiddelbare symptomer efter ulykken, hold øje med dem og beskriv hvorledes disse symptomer ændrer sig i dagene/ugerne efter ulykken.

Vær opmærksom på, at man nogen gange ikke er i stand til at opfatte alle kroppens signaler, måske fordi et symptom overdøver de andre.

Praktiske råd i tiden lige efter ulykken/uheldet
Hold dig i ro og hvil rigeligt i en uge eller to – ligesom efter en hjernerystelse.
 
Sygemeld dig på jobbet og i hjemmet, hvis du er dårlig og/ eller har symptomer.
 
Har du det skidt, er du nødt til at være aktiv i din healingsproces – derfor:
 
Undgå stress på alle planer, hold mængden af input nede – pas på med aktiviteter, der bombarderer dig med indtryk.


Tag symptomerne alvorligt – ellers kan det blive værre
Du skal ikke se det som en passivisering, men en mulighed for at få tid og rum til at finde ud af hvordan du har det, hvad du kan og ikke kan.

Lyt godt efter din krops signaler
Du skal have mulighed for at tage hensyn til dig selv og få hverdagen til at hænge sammen. Find en balance, hvor du får lidt fra hånden, samtidig med at der er tid til at hvile, få behandling – og give behandlingen mulighed for at virke.

Når du ikke længere oplever smerter/ømhed eller ubehag, men føler dig frisk og udhvilet, kan du langsomt genoptage alle sædvanlige aktiviteter!

 

Hos egen læge

1. fysioterapeut

Din læge kan give dig en henvisning til fysioterapeut. Find en, der har stor erfaring med piskesmælds-skader, ring evt. rundt og spørg.
Det er bedst at finde én på anbefaling.

Du bør endnu ikke arbejde med nakkens muskulatur, ej heller bør du lave øvelser på vippebræt eller lignende.

Lad være med at have dårlig samvittighed over ikke at være på arbejde, ikke lave det du plejer derhjemme, glemme ting og sager, ikke gøre nok ud af dig selv osv.
Lad nullermændene ligge, græsset gro, bilen være snavset mv.

Lige nu har du brug for at tage det hele lidt lettere og lade kroppen rekreere.