Svenske og amerikanske forskere er på vej til at finde årsagen til symptomerne på fibromyalgi, som to procent af den voksne befolkning lider af, skriver Videnskab.dk. Ni ud af 10, der får diagnosen, er kvinder.
Symptomerne er kroniske smerter i sener og muskler pga. forstyrrelser i centralnervesystemet samt træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær.
Der er ingen helbredelsesmuligheder for fibromyalgi endnu, men hvis sygdommen diagnosticeres hurtigt og den nødvendige støtte og behandling sættes ind, kan patienten godt få et godt liv.
Nu tyder forskning på, at sygdommen ”skyldes en betændelsesreaktion i hjernen, som involverer nervesystemets støtteceller, de såkaldte gliaceller, hvoraf mikrogliacellerne viste sig at være ekstra aktive. Cellerne er med i hjernens immunforsvar. De fjerner bl.a. fremmede mikroorganismer. Når cellerne er ekstra aktive skaber de i stedet unødvendig betændelse.
Det kan betyde, at nerverne er mere følsomme og patienten får flere smerter.
Findes en fysiologisk forklaring, vil tilstanden ikke længere betragtes som indbildning.
Kilde: https://illvid.dk/mennesket/hjernen/mystisk-sygdom-kan-ses-i-hjernen?fbclid=IwAR2s01ne6bRVzh1xJvytnFXDvp5EbYeJA7sMxMxN2dkEnN8fVZdBPOG4lI0

Det er en fantastisk nyhed. Forskningen er dog langt fra færdig endnu.
Der har også tidligere været andre bud på, hvad der kan være galt ved fibromyalgi.
Det er altid positivt, når man finder årsagen til en af de sygdomme, professor Per Fink kalder for ”funktionel lidelse”. Vi håber, det sker for alle sygdommene på ”listen”, inklusive whiplash, således at de mange sygdomme vil blive taget alvorligt og ikke betragtes som indbildte – tidligere kaldet hysteri. Desuden vil det være ønskeligt, hvis behandlingen fremover kunne rettes mod årsagen til sygdommen eller skaderne og ikke mod psyken, hvilket ikke giver mening hos langt de fleste.
Der er også en del whiplashskadede, som har fået diagnosen fibromyalgi efter traumet/skaden. Det kan skyldes, at diagnosekriterierne for både whiplash og fibromyalgi er uklare. Men det kan måske også skyldes, at de samme ændringer i hjernens gliaceller, udvikles efter et whiplashtraume?!
Måske er forskernes fund i virkeligheden årsagen til smertesensibilisering? Er det tilfældet, kan det også komme en del whiplashskadede, som har udviklet smertesensibilisering til gode.
Vi tror dog stadig, at en gruppe whiplashskadede har usynlige skader, som ikke kan ses, ikke opdages og derfor heller ikke kan behandles og at det er skaderne, som fører til kroniske smerter. Flere af dem kan dog også have en overbygning af smertesensibilisering.
Vi antager, at en tidlig indsats med fx smertelindring og ro efter skaden og større opmærksomhed på, om den enkelte også har en evt. samtidig hjernerystelse, vil kunne føre til, at flere whiplashskadede mennesker ville kunne få et bedre liv på sigt. Vi ved, at smerter, der ikke behandles tilstrækkeligt, kan udvikles til kroniske smerter. Vi ved også, at det pres, mange udsættes for i fx jobcentre, gør dem mere syge.

Du kan læse mere om kroniske smerter i artiklen “Viden om ny smerteteri kan mindske smerter” under anbefalet litteratur på vores hjemmeside: http://www.whiplashforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/02/Artikel-om-smerter-til-hjemmeside.pdf