Forskning fra 2018 viser, at kroniske smerter i arm og nakke efter en bilulykke kan ses som nerveskade i det brachiale plexus (nervebundt hhv. over og under kravebenet) ved MR-skanning. Patienterne har ofte overfølsomhed i huden overfor berøring men uden tydelige tegn på nerveskade.

Undersøgelsen har haft en kontrolgruppe. Det viste sig, at der var større signal-intensitet hos dem med whiplashskade end i kontrolgruppen, dels i plexus brachialus (det nervebundt, der fordeler i nerveforsyning til arm og hånd) dels i nervus medianus (nerve ved håndleddet) Fundene tyder på, at patienter med kronisk whiplash kan have inflammatoriske ændringer og/eller mild neuropati (nervebetændelse).
Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29690828/

Denne forskning er endnu et godt eksempel på, at der kan være en årsag til symptomer/smerter efter en whiplashskade, og at årsagen ikke altid er smertesensibilisering. Det synes, som om det er blevet lidt for let blot at give diagnosen smertesensibilisering for alt, hvad man ikke kan eller måske ikke tænker på at diagnosticere, specielt ved mistanke om funktionel lidelse?
Egentlig peger symptomerne som smerter i nakke og arm på, at der kan være problemer med nerverne. Nogle får stillet diagnosen Thoracic Outlet Syndrom, som er en tilstand, hvor nerver og blodårer afklemmes der, hvor de løber igennem et snævert område mellem øverste ribben og kraveben, fordi halsmusklen – skalen-musklen, som ligger i samme område er hævet.
Syndromet kan hos fire ud af fem tilfælde afhjælpes ved fysioterapi. Det er således ikke godt nok, når man ikke forsøger at diagnosticere, hvad årsagen kan være, så der også kan sættes ind med relevant behandling. En tråd på Facebook viste for nylig, at behandling for Thoracic Outlet Syndrom kan være afgørende for et menneskes velbefindende. Vi må atter undre os over den vidensmangel, der tilsyneladende har ramt whiplashområdet.
Da forskningen har fundet sted for to år siden, må vi atter konstatere, at det ikke umiddelbart giver anledning til ændringer i praksis.
Hvor mange har mon smerter som følge af thoracic outlet syndrome? Og hvor mange har symptomer pga. inflammation eller neuropati omkring et brachiale nerveplexus? Eller pga. tryk på nerver i nakken fx fra en diskusprolaps? Smerter ud i en arm efter whiplash kan have flere forskellige årsager, som ikke sidder mellem ørerne.

Whiplashforeningens holdninger til funktionelle lidelser finder du i denne video og i teksten under videoen på: http://www.whiplashforeningen.dk/generelt-om-whiplash/funktionelle-lidelser/