I USA bruger de en del steder en ny metode til behandling af PTSD. Metoden hedder Stellate Ganglion Block og består af injektioner med lokalbedøvelse af Stellate Ganglion, som er en samling af sympatiske nerveceller, som sidder på begge sider af struben ved C7 i nakken. Metoden anvendes i USA ved både PTSD, nervesmerter, ekstrem håndsved m.m.
Ved PTSD dæmper lokalbedøvelsen for kæmp-flugt reaktionen. Og det er netop den reaktion, der fører til massivt stress hos de ramte.
Soldater med PTSD gennem mange år beskriver, at det føles, som om injektionen slukker for knappen til PTSD-symptomerne.
Injektionen virker i op til seks måneder, hvorefter den skal gentages.
Man ved endnu ikke helt, hvorfor PTSD opstår, men symptomerne er ikke kun psykiske. Der sker nemlig fysiske forandringer i hjernen.
Behandlingen betragtes stadig som eksperimentel, men der er forskning på vej.
Måske er behandlingen revolutionerende. Det ændrer ikke på, at et menneske stadig har PTSD, men det gør, at der bliver plads til terapi, fordi kamp-flugt-reaktionen dæmpes.
Metoden har også været brugt som bla smertestillende middel ved nervesmerter, CRPS (kompleks regional smertesyndrom)helvedesild og svært behandlelige hjertesmerter. Behandlingen kan reducere smerten mellem 50 % og 80 % og behandlingen kan vare i 6 – 12 mdr.
Bivirkninger af behandlingen kan være hængende øjenlåg, røde eller blodskudte øjne, tåreflod, stoppet næse, hæs stemme, følelse af at have en klump i halsen, synkeproblemer, varme og snurren i arm eller hånd. Af sværere bivirkninger kan det give punkteret lunge, midlertidig svaghed eller følelsesløshed fra nakken og ned, allergisk reaktion og nerveskader. Oftest vil bivirkningerne dog svinde efter 4-6 timer.

Kilder: https://www.youtube.com/watch?v=nC2fBe6U7lg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2P2mC6vEl_-XWe34boGXw2oHlwkJHLUsyzFTq2apUqIbZ8BqLqp2WAR4Q og

Behandlingen har været brugt i længere tid i USA. Det er egentlig underligt, at vi ikke har hørt om den i Danmark tidligere. Men dels er det en eksperimentel behandling og dels er det en behandling, som de store medicinalfirmaer formentlig ikke klapper i hænderne over. For kan man behandle fx smerter med blokader, vil behovet for smertestillende medicin sænkes kraftigt!
Umiddelbart ser dog ud til at kunne være en metode – om end ikke en helt ufarlig metode – som vil kunne hjælpe mennesker, der virkelig lider, fx mennesker med voldsom PTSD og CRPS, som også flere med whiplashskader lider af.
Det lyder som en metode, der måske vil kunne vinde indpas, hvis den positive evidens af behandlingen, der formentlig er på vej, kommer.
I en lille video i indslaget ser man to krigsveteraner for hvem, det har været nærmest livredende.
Gad vide, hvad læger i Danmark ved om denne behandlingsform? Måske ved de noget, vi ikke kan læse os til, som kan være grunden til, at behandlingen ikke afprøves i Danmark? Måske venter de på evidens fra udlandet? Måske har de slet og ret ikke hørt om behandlingen?
Vi får se, hvad der kommer til at ske fremadrettet, for virker behandlingen på patienter i USA, vil den også kunne virke i Danmark!

Næste gang skriver vi om kompleks regionalt smertesyndrom.