Den 8. januar skrev vi her under Nyheder om hjernerystelse: ”Nye retningslinjer for hjernerystelse i efteråret”. Julie Skovsby (S), medlem af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, fortalte dengang til TV2Syd, at hun ønskede at skabe mere ensrettede forhold for mennesker med hjernerystelse, som behandles forskelligt i sundhedssektoren og ofte selv må betale for behandlinger.
Indslaget fik Whiplashforeningen til at skrive til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg og pege på, at whiplashskadede har samme problemer som dem med hjernerystelse og gøre opmærksom på, at whiplash og hjernerystelse ofte er to sider af samme sag. Mange med whiplash har samtidig hjernerystelse. Mange med hjernerystelse har samtidig whiplash. Whiplashskadede behandles desuden forskelligt og afhængigt af den enkelte læges holdninger. Mange læger ved kun lidt om whiplash. Mange af de skadede psykiatriseres med ”funktionelle lidelser”. Mange må selv betale for behandlinger. Der er stort set ingen opfølgning efter en whiplashskade. Og i kommuner presser de fleste over evne.
I samme indlæg fortalte Julie Skovsby om Middelfart Kommunens håndholdte indsats til mennesker med hjernerystelse. Her har de valgt ikke at presse, fordi man i kommunen har fundet ud af, at pres skader, og at flere kommer i arbejde, når de ikke presses. Vi mener, at whiplashskadede har nøjagtig samme problem.
Det gjorde vi Sundheds- og Ældreudvalget opmærksomme på. Efterfølgende har vi fået to invitationer til et foretræde, dels fra Julie Skovsby, dels fra formanden for udvalget Jane Heitmann. Vi har naturligvis takket ja dertil. Foretrædet skulle have fundet sted den 24.3. I dag blev det dog som forventeligt udsat på ubestemt tid.
Vi takker selvfølgelig ja til næste tilbud, når det kommer og håber, vi kan påvirke udvalget til at forstå, at det er på tide at gøre en indsats – også for de whiplashskadede.

Foto: Anders Hviid