I går var det samlede antal smittede danskere med coronavirus 35. Til morgen var tallet steget til 113 og kl. 11 var tallet på 156, fremgik af en times pressemøde i Statsministeriet i dag kl. 11, hvor statsministeren advarede om, at tallet fra nu af kan stige time for time.
770 danskere er i karantæne. 7 er indlagt, men ingen på intensiv afdeling.
Myndighedernes anbefalinger SKAL følges nu, betonede Statsministeren. Det står ikke til diskussion. Ellers undgår vi ikke en situation, med så mange syge på én gang, at der opstår kapacitetsproblemer på hospitalerne, som det sker i Norditalien lige nu, hvor de må prioritere, hvem der skal på intensiv afdeling. Coronavirus spreder sig langt hurtigere end influenza, og at flere får brug for intensiv behandling for at komme sig. Derfor må vi alle ændre adfærd, fordi alles adfærd har betydning for, om corona spredes hurtigt eller ej. Det, vi gør nu og i de næste uger, vil være afgørende for, hvordan sygdommen udspiller sig i Danmark.
De appellerede til, at alle gør, hvad de kan, for at undgå spredning.
Specielt ældre mennesker og mennersker i andre former for behandling, er særligt udsatte. Vi har et fælles ansvar for at beskytte de sårbare og svage.
Vi risikerer fremadrettet ikke kun smitte udefra, men også at smitte hinanden indbyrdes og at bringe smitte ud af landet. Derfor er der kommet ny rejsevejledning. Alle, der ikke SKAL afsted, bør blive hjemme. Og der er mange røde lande, man ikke skal rejse til, og som Danmark nu også lukker ned for rejsende fra.
I den kollektive trafik opfordrer de til, at man ikke står for tæt. Der findes en rejsevejledning på nettet.
Det er et spørgsmål om dage, før smitten spreder sig til centraleuropa.
Vi skal indstille os på nye tiltag.
Der er god grund til at følge de retningslinjer, der kan forhindre smitte:
Undgå at hoste på eller at blive hostet på af andre. Host i stedet i dit ærme.
Vask eller sprit dine hænder ofte.
Undgå så vidt muligt at røre dit ansigt med dine hænder, når du er uden for hjemmet.  Også selv om du måske har handsker på.
Undlad og undgå håndtryk og knus.
Hold afstand til andre. Myndighederne tilråder at du holder mindst 1-2 meters afstand til andre mennesker – man ved dog nu, at coronavirus kan smitte på helt op til 4,5 meters afstand.
Mød gerne andre udenfor.
Virus kan blive i luften i helt op til en halv time. Og at virus kan overleve på overflader som glas, plastik og metal i helt op til 3 dage.
Du kan følge med i udviklingen på www.coronasmitte.dk

Kilde: Pressemødet i Statsministeriet den 10.3 2020 kl. 11.