Forskere har ved gennemgang af forskning fundet, at D vitamin kan spille en rolle i dødeligheden ved Covid-19 i Europa, skriver Anette Harbech Olesen i Mad for Livet. Forskningen er endnu ikke offentliggjort, men forskerne foreslår et forsigtigt tilskud af D vitamin.
I undersøgelsen fandt de ”de gennemsnitlige niveauer af D3 vitamin blandt borgerne i 20 europæiske lande” og sammenlignede med, hvor mange der var døde af Covid-19 og kom frem til, at D vitamin kan have en betydning for Covid-19.
Dem, der har tilstrækkeligt D3 vitamin, ser ud til at være bedre beskyttede mod dødsfald som følge af Covid-19. D vitaminet begrænser måske de skader, virussen forårsager.
Også andre undersøgelser har vist, at et tilstrækkeligt D3 vitamin niveau kan nedsætte risikoen for luftvejsinfektioner og andre lungesygdomme hos børn. Afdækning af virkningsmekanismen kræver dog yderligere undersøgelser.
D-vitamin dannes ud fra solens stråler. D-vitamin er en billig mulighed for at højne folkesundheden, skriver hun.

Kilde:

Der er meget, der tyder på, at D-vitamin spiller en væsentlig rolle i corona. Da corona kom til Danmark var der stadig meget koldt og kun lidt sol. Vores immunforsvar er – pga. solen – bedst hen over sommeren. Og D-vitamin spiller en rolle i vores immunforsvar. Når vi når frem til november, får vi atter mindre sol.
Især ældre har ofte et lavt niveau af D-vitamin i blodet. Det samme gælder overvægtige, fordi D-vitamin ophobes i fedtvæv. Også mennesker med mørk hud og mennesker, der er tildækkede er i risiko. Det samme er mennesker, der får kolesterolsænkende lægemidler, fordi man ikke kan danne D-vitamin, hvis man mangler kolesterol.
For at kunne aktivere D-vitamin er det også nødvendigt med tilstrækkeligt magnesium, som indtages især via grønne grøntsager.

Hvis du er i risiko for at mangle D-vitamin og ikke tager et D vitamin tilskud heraf, er tiden måske inde til at overveje at gøre det. D vitamin er dog et fedtopløseligt vitamin, hvilket betyder, at det i værste fald kan overdoseres. Så du skal ikke selv gå i gang med at tage en stor dosis. Det er muligt at få målt D-vitamin indholdet i blodet, hvis du kan overtale din praktiserende læge dertil. Tal evt. også med lægen om at tage et tilskud. Vi har talt med en læge, som siger, at der faktisk skal ret meget D-vitamin til, før der sker en overdosering af D vitamin.
Du kan også vælge gå ud i solen og få D vitamin via solens stråler i denne tid. Vær opmærksom på, at solcreme anbefales pga. højt uv-index. Tidligere troede man, at solcreme forhindrer opbyggelse af D vitamin, men en australsk undersøgelse har vist, at, mennesker der regelmæssigt bruger solcreme, har samme niveau af D-vitamin efter 1-2 uger som dem, der ikke bruger solcreme. Måske smører man sig ikke altid lige konsekvent? Måske trænger der alligevel stadig noget UV-stråling gennem solcremen? Beskyttelse mod kræft med solcreme, vejer tungest.