Chefer i Lægemiddelstyrelsen, ejer aktier i Novo Nordisk. Det er et problem, fordi det er Lægemiddelstyrelsens opgave at føre tilsyn med medicinalbranchen. Derfor vil styrelsen nu ”forbyde sine medarbejdere at eje aktier i medicinal- og medicovirksomheder”, fordi styrelsen skal
være uafhængig af økonomiske interesser i medicinalbranchen.
Professor Peter Gøtzsche har tidligere kritiseret styrelsen for samme. Derfor mener han, forbuddet er på sin plads. At cheferne får to år til at sælge deres aktier, synes han dog er urimeligt længe.
Kilde: https://jyllands-posten.dk/#ia11496437;finans
Professor Peter Gøtzsche har altid været fortaler for, at forskning skal være uvildig, og at egeninteresser ikke må styre sundhedssektoren. Det kostede ham fyresedlen fra Nordic Cochrane Center, som er et center, der uvildigt undersøger forskning.
Vi mener naturligvis også, at Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinalbranchen skal være uvildig. Det virker ikke korrekt eller moralsk, at læger i toppen af styrelsen har aktier i nogle af de firmaer, de skal kontrollere. Det burde ikke kunne lade sig gøre. Lægemiddelstyrelsen har i flere år talt om habilitetsproblemer, men er åbenbart ikke kommet det til livs endnu. Det virker langt fra trygt, at den medicin, vi andre skal spise, måske godkendes, fordi læger har aktier i et firma og ikke fordi, præparater er det bedste på markedet. Det kan vi som forbrugere ikke være tjente med. Egeninteresser bør ikke kunne spille ind på noget så essentielt og potentielt farligt som medicin. Forbrugerne skal naturligvis have det bedste på markedet og det, med færrest bivirkninger.