Ca. 35 % af de 25.000 danskere, der hvert år får hjernerystelse, får længerevarende symptomer. Hvis symptomerne efter en hjernerystelse ikke forsvinder i de første uger og måneder, har mange kommuner tilbud til patienterne. Kommunens ansatte på området har forskellige titler, fx hjerneskadekoordinatorer elle kommunikationscentermedarbejder. Fælles er, at de tilbyder forløb til folk med længerevarende symptomer efter hjernerystelse fx med samsynstræning, samtaler med neuropsykolog og/eller hjælp til hjælpemiddelansøgning.
Det kræver ikke en henvisning. Man kontakter selv kommunen.
Kilde: https://dcfh.dk/symptomer-efter-hjernerystelse-faa-hjaelp-af-en-hjerneskadekoordinator-eller-et-kommunikationscenter/

50 % af alle whiplashskadede kan også have hjernerystelse, og de kan naturligvis også søge hjælp i kommunen. Selv om det kan være svært at finde frem til hvem, der kan hjælpe i kommunen efter en hjernerystelse, er der hjælp at hente. Hjælpen på landsplan ser dog ud til ikke at være ensrettet, men det er en begyndelse. Også selv om man de fleste steder tilsyneladende selv skal være opsøgende. Tilbuddene ser relevante ud.

Se evt. filmen ”Whiplash og hjernerystelse” på Whiplashguiden her: http://whiplashguiden.dk/kronisk-skadet/whiplash-og-hjernerystelse/

Det er ikke længe siden, at en professor Helge Kasch sagde i Sygesikringen Danmark, at det ikke er sandsynligt, at man får hjernerystelse som følge af whiplashbevægelsen. Det er der dog mange andre, der mener, man gør. Det kan du læse om i denne artikel som ligger under Anbefalet litteratur på Whiplashforeningens hjemmeside:http://www.whiplashforeningen.dk/wp-content/uploads/2021/01/Whiplash-og-hjernerystelse.pdf