Vi håber, du helt undgår corona, men skulle du få det, har vi samlet råd til, hvad du kan gøre.
Har du milde symptomer, som ikke kræver lægebehandling, anbefaler Sundhedsstyrelsen visse håndkøbspræparater, som du kan bruge, så du ikke behøver kontakte lægen.
Midlerne forkorter ikke sygdommens varighed, men de lindrer symptomerne.
Mod svage smerter kan du tage:
Paracetamol i lavest mulige doser i kortest mulig tid (brug IKKE Ipren – se underneden).
Mod feber:
Paracetamol i lavest mulige doser. Tages regelmæssigt, så du undgår toppe af feber.
(Brug IKKE Ipren – se underneden).
Mængden i en håndkøbspakke vil ofte være nok til et helt sygdomsforløb.
Mod ondt i halsen og feber:
Brug bolsjer eller sugetabletter som Strepsils, Zyx eller Hexokain. Håndkøbsmedicin mod tør hoste anbefales ikke. Effekten af sugetabletterne er formentlig ikke større end af almindelige bolsjer.
Drik desuden rigeligt med væske, særligt hvis du har høj feber.
Får du forværring af dine symptomer, skal du selvfølgelig kontakte lægen. Telefonisk.
Har du spørgsmål om corona kan de stilles på: +45 70 20 02 33.
Følge også med på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.coronasmitte.dk

Kilde: https://www.sst.dk/da/Nyheder/2020/Feber-og-smerter-ved-virusinfektion-i-luftvejene-hvilken-haandkoebsmedicin?utm_campaign=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis

OBS!!! ADVARSEL!!!
Ifølge WHO er man i færd med at undersøge, om Ibuprofen/Ipren har en skadelig effekt på corona-smittede. Derfor bør man ikke tage det!
Præparatet har en antiinflammatorisk effekt, som måske kan være skadelig, når man har en infektion, man skal bekæmpe.
En dansk professor bakker op om beslutningen om at advare imod brugen af stoffet.
Kilde: https://www.bt.dk/samfund/who-tag-ikke-ibuprofen-det-er-vigtigt?fbclid=IwAR3-puLadIijMXh_DzP7mWn9Fp7uhcF2GsegYUpd4-uq_p8gQwsFZu5EqmQ

Et dansk projekt af Syddansk og Aarhus Universitet laver en hasteundersøgelse af, hvordan Ibuprofen virker ved alvorlig lungebetændelse og ved Covid-19.
Man forventer at have resultater af undersøgelsen i løbet af et par uger.
Kilde: Dagens Pharma den 19.3 2020

De seneste dage har der været en del diskussion om brugen af Ibuprofen/Ipren. Det står nu fast, at det KUN er i forbindelse med en coronainfektion, at man skal undlade brugen. Bliver du syg med symptomer på forkølse/influenza/corona, vil det derfor være en god ide ikke at tage det, hvis du ikke er testet negativ for corona.
Lægemiddelstyrelsen har dog i dag meldt ud, at man roligt kan tage Ibuprofen/Ipren, men da de firmaer, der producerer præparaterne har protesteret over, at WHO har anbefalet, at de ikke bruges ved corona-infektion, kan Lægemiddelstyrelsen have ”rettet ind”. Vi finder, at der ikke er grund til at løbe en risiko ved at tage det, da som nævnt allerede er sat undersøgelser i gang med et forventeligt resultat indenfor relativt kort tid.
Jo mere vi alle kan kan klare selv i disse dage, desto mindre belaster vi sundhedsvæsenet i en tid, hvor det er belastet af corona-infektioner.
Målet med alle danske tiltag i forhold til smittespredning, har fra start været, at der er plads og tid til dem, der virkelig har brug for hjælp. Er du det mindste usikker på, om du bør tilses af en læge, skal du selvfølgelig henvende dig – telefonisk.
Men henvend dig ikke, fordi du har en mistanke om, at du har corona, for du bliver formentlig alligevel ikke testet, og har du sygdommen i en mild form, skal du alligevel selv klare det.
Om det er godt eller skidt, at man ikke tester flere i Danmark, skal vi lade være usagt. I vores naboland Tyskland, testes langt flere. De kan således lettere isolere dem, der er smittet, så man sikrer sig, at de ikke smitter flere. Men da mange af os allerede er i isolation i vores hjem, er det måske ok?!
Symptomerne på corona er ikke værre end andre infektionssygdomme, med mindre sygdommen udvikler sig, hvilket den især gør ved forudgående sygdomme. De fleste får heldigvis kun beskedne symptomer. Og også en infektionssygdom som influenza kan være potentiel farlig, hvis man er kronisk syg i forvejen.
Forskellen mellem corona og almindeligt kendte infektionssygdomme er, at corona er voldsomt smitsomt. Virussen kan overleve i op til 72 timer på overflader, og der går mellem 2 og 12 dage fra smitte til sygdomsudbrud. I den tid kan man måske nå også at smitte mange andre. Der er dog nu sået tvivl om dette, men ingen ved det reelt. Desuden er der flere, der bliver meget syge.
Derfor er det allermest vigtige i denne tid, at du helt undgår at få sygdommen, har en mere end almindelig god håndhygiejne og undgår andre mennesker ved at isolere dig mest muligt med din familie i dit hjem.