”Inflammation er en betændelsestilstand i kroppens væv, og inflammation indgår i udviklingen af stort set alle velfærdssygdomme”.
Følgende kan forårsage inflammation:
– for højt indtag af omega 6 fedtsyrer fra kød og mælkeprodukter
– for lavt indtag af omega 3 fedtsyrer (fra fisk, hørfrø og hampefrø)
– dårlig mundflora
– dårlig tarmflora (ubalancer og mangel på gode mælkesyrebakterier)
– stress
Har man konstant forhøjede inflammationsniveauer, kan det øge risikoen for en lang række sygdomme.
Det, du bla. selv kan gøre for at undgå et forhøjet inflammationsniveau, som mange har efter whiplash pga. smerter og den stresstilstand, smerter i kroppen giver, er at undgå for store mængder kød og mælkeprodukter, som fremmer inflammation.
Desuden kan du bla. spise mere omega 3 fedtsyre fra fisk, indtage hørfrø, hampefrø, gurkemeje, ingefær, hvidløg, løg, porrer, krydderurter, røde druer, rødvin – sidstnævnte i begrænsede mængder. Få gode mælkesyrebakterier til optimering af tarmfloraen fra økologisk yoghurt, fx Acido eller kefir eller mælkesyregærede grøntsager. Probiotic kan også tages i perioder.
Sørg desuden for tilstrækkeligt med D3vitamin i kosten.
Hold også en god mundhygiejne. Brug tandtråd.
Ro, glæde, åndedrætsøvelser, motion og meditation kan desuden have en afstressende og dermed en god antiinflammatorisk effekt.

Kilde: https://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/saadan-undgaar-du-inflammation/ og https://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/antiinflammatorisk-mad/

En svensk undersøgelse har vist, at whiplashskadede har inflammation i nakken. Pga. kroniske smerter, som giver stress, vil der også kunne være inflammation andre steder i kroppen.
Du kan derfor prøve den opskrift på te, som Anette Harbech Olesen taler om i filmen ”Hjælp dig selv via din mad”, som ligger under ”Mindsk dine smerter med kost” på www.whiplasguiden.dk
80 grader varmt vand hældes over 1 spsk. meget fintsnittet økologisk ingefærrod, 1 tsk. fintsnittet økologisk gurkemejerod, et lille drys peber (aktiverer curricum i gurkemejeroden), 1 tsk. kanel fra Ceylon/Sri Lanka (indeholder ikke de skadelige stoffer, som andet kanel indeholder), 1 tsk. manuka honning og 1 tsk. kokosolie. Lad teen trække i 5 minutter.
Ud over at virke antiinflammatorisk virker teen også smertestillende.