Sydvestjysk Sygehus har lavet en vejledning om behandling af CRPS, som også kaldes for refleksdystrofi – en meget smertefuld og blivende sygdom i nervesystemet med jagende, stikkende og brændende smerter.
”Smerten er uforholdsmæssig stor, når man sammenligner med det sædvanlige forløb af et kendt traume eller anden læsion”.
Symptomerne er stærke og længerevarende smerter. Men der kan også være forstyrrelser i følesans og svedproduktion.
Nervesystemet reguleres i hjernen. Og det gør smerteoplevelsen også. Det foregår uafhængigt af viljen.
Der findes flere typer af CRPS – type 1 uden nervelæsion, type 2 med nervelæsion og type tre, som delvist opfylder kriterierne for CRPS og ikke kan forklares med en anden lidelse.
Desuden er tilstanden akut eller kronisk. Den akutte tilstand varer seks mdr. Typisk er arm/ben præget af varme, rødme og hævelse, men med stor variation.
CRPS opstår, når nervesystemet overreagerer efter skader på nervesystemet. Den oprindelige skade heler, men nervesystemet påvirkes, så der er symptomer, der både varer længere og er mere kraftige end forventelige.
Ved CRPS er signaler fra nervefibre i muskler og hud, som sender besked om berøring til hjernen, forstyrrede, ”så der sendes smertesignaler til hjernen ved f.eks. almindelig berøring på huden”.
Det kan, hvis det varer i længere tid, føre til en overreaktion i hjernen og nervesystemet med større følsomhed. Fordi nervesystemet overreagerer, kan der også komme smerter andre steder.
Almindelig smertestillende medicin virker ikke.
Smertebehandling i smerteklinikken er individuel med fokus på smertehåndtering, smertelindring, aktivitet/træning, tilpasning af omgivelser, brug af relevant aflastning, afklaring af videre forløb.
I dagligdagen er det godt at starte aktiviteter med et realistisk niveau og gradvis øge, mens man forsøger at bevare funktionerne i de berørte ekstremiteter. Desuden aflæring af dårlige vaner, afspænding, prioritering af aktiviteter og at gør det, der giver mest glæde.
”Arbejd med dine tankeprocesser – forsøg at blive tilfreds med det, du kan”.
CRPS går aldrig væk, men den kan ”brænde ud”, selv om der kan være perioder med tilbagegang.
Kilde: http://svs.dk/wm524183
(fra denne side kan du downloade information og gode råd).

CRPS også kaldet for refleksdystrofi er nervesmerter, når de er værst. Vejledningens beskrivelse af smerterne taler for sig selv.
Vi vil dog ikke undlade at gøre opmærksomme på, at den eksperimentelle behandling, vi skrev om swn 4.9 her på siden, nemlig stellate ganglion også er anvendt på patienter med netop CRPS med effekt. Så måske kan patienter med denne meget smertefulde sygdom også se frem til, at der kommer bedre behandlingsmuligheder fremover?
I det hele taget fornemmer vi, at vi står ved en skillevej mht. smerter. Det viser også WHO´s ændring af definitionen på smerter, som vi også har bragt her på siden for nylig. Vi håber, det fører til nye veje og måder at hjælpe mennesker med smerter.