Du kan gøre meget for at styrke dit immunforsvar, indtil vi alle er blevet vaccinerede mod COVID-19, ifølge Mad for Livet.
T-celler, som er en vigtig del af vores immunforsvarsceller, genkender virus og bakterier, der ikke hører til i kroppen, og eliminerer dem. De kan helt naturligt bekæmpe COVID-19, hvis vi har tilstrækkeligt mange af dem. For at fungere har T-cellerne behov for D vitamin. Derfor kan det være nødvendigt med et D vitamin tilskud.
Også Zink, selen og magnesium skal der være nok af.
Tarmens mikrobiota kommunikerer desuden konstant med vores immunforsvar. Mikrobiotaen består af ca. to kilo mikrober, bla. hvide blodlegemer, som holder til i tarmen. Miktobiotaen dannes maden, og hver eneste ændring i mikrobiotaen kan være med til at ændre immunsystemets reaktion ved infektion.
Forstyrrende faktorer er fx fødevarer, vi ikke tåler eller ikke fordøjer tilstrækkeligt. Det kan også være en stor grad af inflammation i kroppen eller manglende gavnlige tarmmikrober.
Probiotika kan både styrke tarmbiotaen og dæmpe inflammation.
Antiinflammatorisk, økologisk kost dæmper også inflammation og øger immunforsvaret.
Curicum i gurkemeje er naturligt antiinflammatorisk stof.
Afstressende tiltag som daglig motion, meditation, QuiGong eller yoga er også godt sammen med en god nattesøvn.
Kilde: https://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/staerkt-immunforsvar-helt-naturligt/

Whiplashtraumer stresser kroppen pga. smerter og andre ubehagelige symptomer. Stress fører til inflammation. Inflammation tyder på nedsat immunforsvar. Derfor kan det være vigtigt at gøre noget for at have og bevare et godt immunforsvar efter et whiplashtraume.