En evalueringsrapport viser nu, at kurset ”Lær at tackle job og sygdom”, som udbydes i 27 kommuner landet over, ikke virker. Kurset er rettet mod mennesker, der er sygemeldte i længere tid. Rapporten viser, at forbruget af sygedagpenge var 11 % højere i den gruppe, der ik kurset, mens dem, der ikke fik kurset, hurtigere kunne komme tilbage i arbejde eller til jobsøgning.

Professor Anders Holm finder respporten troværdig. ”Den vigtigste konklusion, vi kan drage ud fra det her studie, er, at vi skal lade være med at udbyde kurset”, siger han.
Egentlig varskulle de oprindeligt være et mestringskursus for kronisk syge, men Komitten for Sundhedsoplysning har videreudviklet kurset, så det varer 15 timer fordelt på 6 uger med 2,5 timer/uge.
Folk søger ikke tilbage til arbejde eller søger nyt arbejde, mens de er på kruset.
En lille gruppe har dog haft effekt af kurset, nemlig dem der manglede følelsen af at have kontrol. Det har opnået følelsen af at få mere kontrol på kurset. Derfor undersøges denne gruppe nu nærmere og får fremadrettet tilbudt kurset.
Kilde: https://videnskab.dk/kultur-samfund/udbredt-kursus-til-langtidssygemeldte-forkorter-ikke-tiden-paa-sygedagpenge?utm_source=vores+nyhedsbrev&utm_campaign=da063db889-EMAIL_CAMPAIGN_2019_05_01_08_53&utm_medium=email&utm_term=0_d2f5c83eb4-da063db889-239834265&fbclid=IwAR3o78nOEhU-o1apHg57_8no3X8soxOv9wfN7jOCwS_FpkxYNamYNQveDMA

I hvidbogen har vi set nærmere på kurserne ”Lær at tackle kroniske smerter” og ”Lær at tackle kronisk sygdom”. Kursisterne evaluerer kurserne positivt, men de virker ikke på sigt. Kurserne er ”sparekasseundervisning”. Syge underviser andre syge. Programmet et tæt pakket, og tiden til at få integretet den vide, de får på kurserne, er der ikke. Det skal den enkelte selv gøre.
Du kan læse mere i hvidbogen side 194