Med mindre, man er 176 cm høj og vejer 77 kg er ens bil ikke så sikker, som producenterne gerne vil have, at man tror, skriver Elektronista. For regler på området er lavet ud fra en mands gennemsnitlige højde og vægt, som statistisk set gælder for 90 % af alle mænd, men kun for 30 % af kvinderne. Et amerikansk studie viser da også, at kvinder har 47 % større risiko for af få alvorlige skader end mænd, 71 % større risiko for at få moderate skader og 17 % større risiko for at dø i et biluheld.
Også crash-test dukker har mænds højde og vægt.
Kvinder sidder tættere på rat og pedaler end mænd og mere opret, hvilket også giver øget risiko for skader.
Ved påkørsler bagfra har kvinder færre muskler i nakken og øvre torso, og det øger risikoen for whiplashskader, som er dobbelt så stor som hos mænd.
Moderne bilsæder har desuden faste bilsæder, hvilket gør, at kvinder med mindre vægt kastes for hurtigt frem.
En svensk kvindelig forsker har fået en pris for at undersøge crash test dukker.
EuroNCAP har siden 2015 brugt en kvindelig dukke, men de indrømmer, at det blot er en mindre mandedukke, og kvinder er ikke blot en mindre mand, da en kvinde har mindre muskelmasse, lavere knogletæthed og anderledes afstand på ryghvirvlerne. Også vores kroppes svaj er forskellige, og forskellene er altafgørende når det kommer til en ulykke.
Det er på tide, at der sker noget på området, så også kvinder sikres.
Kilde: https://www.elektronista.dk/to-go/biler/er-du-kvinde-saa-er-din-bil-ikke-saa-sikker-som-hvis-du-var-mand/?fbclid=IwAR1vlICY0YZQ1OVnHyhAdyooT4pqF5abvNyG0P669jNCxwKPthsnnuH8PEg

Det er ikke let at finde ord for forargelse som følge af, at mænd og kvinder ikke sikres lige meget i forhold til bilkørsel og det køn, der er mest udsat for skader), også er det køn, der ikke er repræsenteret, når det kommer til crahs-test dukker og sikkerhed i biler. Fx er kvinders muskelmasse mindre, og de har anderledes bilkultur, idet de generelt kører i mindre og dermed også mindre sikre biler, ligesom de kører mere bykørsel end mænd og dermed har større risiko for påkørsel.
Vi har længe vidst, at det forholder sig sådan. Men artiklen giver anledning til at tage emnet op igen.
Selv om du allerede har fået whiplash en eller flere gange, er det altid fornuftigt at sikre sig mod yderligere et whiplashtraume. For erfaringen viser, at jo flere x whiplash, desto værre får den skadede person det.
Vil du have gode råd om bilsikkerhed, vil vi anbefale dig at se vores film ”Forebyg whiplashskader” på Whiplashguiden og læse hjemmesideteksten under filmen:
http://whiplashguiden.dk/kronisk-skadet/forebyg-whiplashskader/