Selen er et spormineral, som mange i Danmark mangler, fordi jorden er fattig på stoffet.
Selen har mange virkninger, bla styrker det immunforsvaret og er afgørende for et sundt stofskifte. Det virker også som antioxidant og beskytter mod hjertekarsygdomme og mindsker dødeligheden heraf. På mænd har det en effekt på fertilitet, ligesom det virker på kønshormoner hos begge køn. Det skriver læge og sundhedsrådgiver Pia Norup i Ugebrevet Mad for Livet 30. maj 2020.
Dem, der har tilstrækkeligt meget selen i blodet, viser sig at være mere modstandsdygtige overfor sygdom og infektioner. Ved let mangel på selen kan immunforsvaret øges væsentligt ved at give et tilskud af selen.
Mennesker, der har et gennemsnitligt højere selenindhold, har vist sig også at have tendens til en væsentlig højere helbredsprocent hos COVID-19 patienter.
Det er med andre ord et meget lille, men vigtigt mineral.
Sundhedsmyndighederne anbefaler at indtage 55 mikrogram dagligt, men danskerne får i gennemsnit kun 37 mikrogram gennem kost og tilskud.
Madvarer, der er rige på selen er paranødder, æg, solsikkekerner, lever og forskellige fisk og skaldyr.
Man kan godt få for meget selen. Derfor bør daglig dosis ikke overskrides. Pia Norup anbefaler 100 mikrogram dagligt, max. 200 mikrogram.

Kilde:
https://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/selen-gi-spormineralet-selen-stoerre-opmaerksomhed/

Et velfungerende immunsystem er vigtig, når man har whiplash med kroniske smerter, som giver inflammation i kroppen. Mange whiplashskadede får lettere infektioner.
I en tid med COVID-19, kan det være en fordel få tilstrækkeligt selen. Vi har tidligere her på siden (11.5 2020) skrevet om vigtigheden af også at få tilstrækkeligt D-vitamin af hensyn til immunforsvaret.
Lægens indlæg tyder på, at det er vanskeligt selv at få et tilstrækkeligt indtag af selen i kosten. Det gælder i hele Nordeuropa pga. den selenfattige jord.
Mener du, at du måske får for lidt selen, er det – som med så meget andet naturmedicin – en god ide at konsultere en ernæringsekspert, før du tager et selentilskud, hvis du vil undgå overdosering.
Er du vegetar eller veganer kan det være ekstra svært at få selenbehovet dækket.
Tager du i forvejen en vitaminpille med mineraler dagligt, bør du kontrollere indholdet af selen i pillen, før du evt. går ud og køber et selentilskud, så du ikke risikerer overdosering. Selen er et mineral og må som sådan indgå i vitaminpiller med mineraler.