Den nye sundhedsminister Magnus Heunicke har som tidligere omtalt tilsluttet sig et enigt Folketings beslutning om at fjerne ME (tidligere fejlagtigt kaldet kronisk træthedssyndrom) fra ”funktionelle lidelser” og i stedet placeres det under neurologiske sygdomme.
På forespørgsel fra Lislott Blixt har Magnus Heunicke svaret:
”Ja, jeg vil sørge for at følge op på vedtagelsen. Sundhedsstyrelsen arbejder lige nu på en plan for opfølgning”.
I Canada har regeringen og sundhedsministeriet nemlig besluttet at etablere et nationalt netværk til styrkelse af forskning i ME. Der er afsat 1,7 mio. canadiske dollars i første omgang, så patienterne sikret bedre hjælp. I går – den 3. september – vistes filmen Unrest i Grundvigskirken i København i samarbejde med ME Foreningen. Der var samtidig mulighed for at høre, hvordan familien til den syge ME-ramte kvinde på Fanø har kæmpet for hendes liv.

Kilde: https://www.ugeavisen-esbjerg.dk/esbjerg/ME-sagen-Sundhedsminister-vil-se-aendring/artikel/411330?fbclid=IwAR3p9W3psXf7tBeLLjPyMHNyfoM0NFGMB7Ls4oyU7zpjt7eoWFDFrhKavto

Vi følger ME Foreningen i deres fortsatte kamp mod danske læger. Heldigvis ser det ud til, at de nu har alle politikere bag sig, også den nye sundhedsminister. Og det ser også ud til, at støtten nu kommer fra udlandet i form af mere forskning i sygdommen.
Det giver alle andre med lidelser, der p.t. hører ind under ”funktionelle lidelser” et håb for fremtiden. Mht. whiplash ser det også ud til, at vi er nødt til at forlade os på, at der kommer hjælp fra udlandet på et tidspunkt. Sundhedsstyrelsen og lægerne har besluttet sig: whiplash er og bliver en ”funktionel lidelse”, hvor ulogisk det end synes og hvor meget forskning, de end er nødt til at se bort fra for at nå til det resultat! Men foreningen arbejder kontinuerligt for at få det ændret.

Læs mere om Whiplashforeningen under afsnittet “Om os” på hjemmesiden www.whiplashforeningen.dk Her kan du se både vores visioner og ønsker for fremtiden. Under afsnittet “For fagpersoner” kan du endvidere læse, om nogle af de konkrete tiltag, foreningen har gjort.