Cervical dystoni er ufrivillige eller spændte muskler i nakke/hals, hvilket er en tilstand, der kan opstå efter whiplash. Billedet, der vises ovenfor, er et billede af en dansk kvinde, der efter whiplash har udviklet dystoni.
15 personer i Whiplashforeningen spørgeskemaundersøgelse havde fået diagnosticeret dystoni efter whiplashtraumet. Det er altså ikke ualmindeligt af få posttraumatisk dystoni efter whiplash.

Torticollis kan være et symptom på posttraumatisk cervical dystoni. Torticollis er dystoni i den lange halsmuskel, man mærker, når man drejer hovedet. På billedet af kvinden med dystoni kan du se, at begge hendes torticollis muskler er dystoniske.
Netop denne muskel rammes ofte af dystoni efter et traume. Hos nogle opstår tilstanden akut (fra straks til op til fem dage) efter et traume mod nakken eller forsinket (3-12 måneder) efter et hoved- eller nakketraume.
Det er karakteristisk, at cervical dystoni giver lokale smerter umiddelbart efter traumer som hjernerystelse eller whiplash efterfulgt af en markant bevægeindskrænkning. Desuden opstår indenfor dag en unormal hovedholdning, løft af skulder og evt. hypertrofi (øgning) af trapeziusmusklen, som er en tredelt muskel, der bla. løfter skulderen, trækker skulderbladene sammen, drejer skulderbladene ud og trækker skuderen nedad.
Kilde: https://www.medscape.com/answers/1152543-106112/what-are-the-signs-and-symptoms-of-posttraumatic-cervical-dystonia-in-torticollis

Nogle behandles med Botox også kaldet botulinum toxin A, hvilket er en modgift mod den såkaldte pølseforgiftning, som har vist sig effektiv mod dystoni.
Nogle har fået synkeproblemer og tendens til at få noget ”i den gale hals” efter behandling med Botox.
I et studie har man fastslået, at det er muligt at kontrollere disse bivirkninger, så de forebygges.
Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30942281

Smerter er det meste almindelige og invaliderende symptom ved cervical dystoni. I et studie rapporterer 88,9 % smerter på et eller andet tidspunkt i sygdommens forløb. Man diskuterer stadig, om smerterne stammer fra de langvarige muskelsammentrækninger? Nye data tyder nemlig på, at også nociceptive stimuli (stimuli fra nerveenderne, som registrerer vævsbeskadigelse) kan spille en afgørende rolle for smerterne. Bolulininjektioner er førstevalg ved behandling. Men det er også uklart, om Botulin virker pga. en anti-nociceptive virkning eller fordi muskelspændingerne nedsættes så også tryk på nerverne mindskes.
Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30917105

Dystoni kan være en særdeles ubehagelig tilstand efter whiplash og hjernerystelse.
Her skrives specielt om nakken, men dystoni kan også opstå i form af ufrivillige tics ved et eller begge øjne især i stærkt sollys.
Gad vide, om mange af dem, der har smerter ved skulderbladene efter whiplash, har det pga. dystoni? Det er ikke noget, vi ved, men en tanke til overvejelse.
Ovenstående studier er nye studier, som ikke er refereret i hvidbogen.