Der er gode nyheder på forskningsfronten. I Danmark er flere forskere allerede i gang med nye studier i Corona. Lægemiddelstyrelsen har forkortet sagsbehandlingen af medicinforsøg til brug ved COVID-19.
Det er ikke kun i Danmark, det sker. Det sker i hele verden mhp. at fremskyde udviklingen af nye lægemidler til både forebyggelse og behandling.
Kilde: Dagens Pharma. 18.3 2020
Lige nu startes også lynstudier af effekten af et lægemiddel, siltuximab eller Sylvant, til dem, der har alvorlige vejrtrækningsproblemer pga. COVID-19.
Et lægemiddelfirma sponsorerer midlet, som er et immunundertrykkende middel.
Det anvendes normalt til en sjælden sygdom, hvor lymfeknuder vokser pga. godartede tumorer.
Forskerne formoder, at stoffet måske virker på de sværest ramte patienter. Forsøget starter en af dagene, hvis de ikke allerede er sat i gang.
Der vil blive to grupper i undersøgelsen: indlagte patinter inden indlæggelse på en intensivafdeling og patienter, der allerede har behov for intensiv behandling.
Det primære mål er at reducere respiratorbehandling og tidsforbrug på intensiv behandling.
Kilde: https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3153-beromt-norditaliensk-hospital-starter-studier-af-sylvant-overfor-alvorligt-syge-corona-patienter.html
Der er hele 41 forskerhold, der leder efter en vaccine mod Covid-19. Mandag den 16.3 2020 blev den første vaccine testet på et raskt menneske i Seattle 66 dage efter, at coronavirus var fundet. Firmaet mener, de har en vaccine klar indenfor 18. mdr. Der er i øjeblikket ni forskellige vacciner i de afsluttende faser af de første, indledende studier i Kina. De indleder test på mennesker i april.
To danske forskere arbejder også på at lave en vaccine.
Kilde: https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3158-41-forskerhold-leder-efter-vacciner.html
EU har rent faktisk forsøgt at forhindre, at USA yder økonomisk støtte til et tysk firma med lovende forskning på vej, så de kan flytte til USA. Firmaet afviser, at de har taget mod tilbud fra USA. De er dog nu blevet lovet 80 mio. euro for at blive i EU. Firmaet hedder CureVac og har ”udviklet en ny teknologi, der hurtigt og billigt kan lede til udvikling af vacciner mon coronavirus.
Kilde: Dagens Pharma. 18.3 2020

De gode nyhed er, at der sker noget! Både i forhold til at få endnu mere forskning sat i gang hurtigere, og i forhold til at finde behandling til dem, der allerede er meget syge af corona og ikke mindst i forhold til at forebygge smitte.
Der er med andre ord allerede mange, der forsker. Og man satser på, at endnu flere kommer til hurtigt muligt. Over hele verden!
Det må da kunne føre til resultater.
Det springende punkt er selvfølgelig stadig, hvornår forskerne står klar med brugbare resultater.
I bedste fald står vi forhåbentlig med en vaccine, som er klar, før næste udbrud eller bølge af sygdommen, som ifølge forudsigelserne kommer til efteråret. Det er dog meget tvivlsomt. Men finder de et virksomt stof, så de sværest syges vejrtrækningsproblemer kan afhjælpes så meget, at de ikke skal i respirator, er meget vundet. Flere vil da uden tvivl overleve sygdommen.
Det er befriende at vide, at der trods alt sker rigtig meget derude, mens alle vi andre sidder og venter på bedre tider i vores små hjem.
Mange whiplashskadede mennesker er formentlig bedre rustede til mentalt at klare corona-krisen, end så mange andre mennesker er, fordi vi er vant til at være ret isolerede. Mange, der ikke har en kronisk, invaliderende sygdom, har det rigtig svært med både risiko for smitte og med ikke at kunne være ude af hjemmet. Det er for rigtig mange mennesker en dårlig coctail, som får ægtefæller til at skændes og parforhold til at knirke, fordi corona skaber både angst og stress.
De fleste af os ved, hvordan det er at være dem, fordi vi selv har prøvet det.