På en konference arrangeret af Dagens Medicin og Netdoktor, 2 dage for sundheden, siger professor Per Fink, at han ønsker ”at få løst den konflikt, der i årevis har ulmet mellem hans klinik og en gruppe skeptiske patienter og aktivister”. Han mener, at patienter ikke selv bestemmer, hvad de fejler. Lægerne skal nu på banen og fortælle om fakta om diagnostik og behandling af ”funktionelle lidelser”, så han og hans afdeling hjælpes ud af deres ”kattepine”.
Han taler om både evidens, effekt og om myndighedernes opbakning og finder, at der må være en grænse for, hvad patienter skal inddrages i.
Han fortæller om forskningsklinikken som ”øretævernes holdeplads” og beretter om situationer, hvor hans kolleger er blevet ”stalket og mobbet af vrede aktivister”. Der er forskere, der holder sig væk fra området pga. chikanen, selv om de har interessen for det.
Forskningsklinikken har fået hjælp af et kommunikationsbureau til at løse problemet. Klinikken satser på de patienter, der er mindre skeptiske, og som ikke har et klart billede af, hvad klinikken laver, fremfor på aktivisterne.
Personalet har fået medietræning.
De har desuden ansat en læge/journalist, som skal forsøge at ”indgå i dialog med de kritiske patienter og patientforeninger”.
Desuden vil de ”bygge bro til den enkelte patient ved at hjælpe dem med at afdække deres egen sygdomsforståelse”.
Lægerne er dog den gruppe, de vil fokusere mest på, for det er vigtigt, at læger formidler viden og holdninger om ”funktionelle lidelser” til offentligheden.
Et spørgsmål fra salen lyder: ”Har I været gode nok til at inddrage patienterne i jeres arbejde?”
Til det svarer Per Fink nej. Han erkender også, at det er et problem, at de ikke har fået Folketinget inddraget, og at en del af folketingsmedlemmerne lytter til ”rabiate holdninger” fremfor til fagligheden.

Kilde: https://dagensmedicin.dk/professor-i-funktionelle-lidelser-patienter-kan-ikke-selv-bestemme-hvad-de-fejler/?fbclid=IwAR0OmJglbaudPNyCE0ATFqKNXbiDgSlzXRq0ToHLF5-pNszHRZM4ztiwGWM

Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser, nu Afdelingen for Funktionelle Lidelser, har eksisteret siden 1999. Alligevel er det ikke lykkedes dem at ”slå rigtigt igennem” overfor hverken patienter eller læger. Vi er nødt til at indrømme, at vi glæder os over dette.
De har måttet lave en strategi for, hvordan de kommer videre.
Blandt andet kan kritiske patientforeninger, herunder formentlig Whiplashforeningen, få besøg af den nu ansatte læge/journalist mhp. at ændre stemningen/holdningen.
I givet fald vil der dog forestå personen en vanskelig opgave, for Whiplashforeningen mener – og kommer forhåbentlig aldrig til at ændring mening: Whiplash er IKKE en såkaldt ”funktionel lidelse”.
Det er så trist, at gamle historier om chikaner af Forskningsklinikken trækkes op af mølposen den ene gang efter den anden. Det er år siden, nogle har afviklet demonstrationer. Sidste gang Per Fink fortalte om patientaktivister, viste han en billede af engelske aktivister, hvoraf hovedparten sad i kørestole. Det øger ikke tilliden, når sådanne historier vedr. nogle få gentages igen og igen.
Patienter er og bliver det svageste led i sundhedsvæsenets hierarki. Vi kunne fristes til at sige, at vi heller ikke bryder os om, at en højtestimeret professor ikke lytter til de patienter, han selv har ”skabt” og kalder dem for aktivister i stedet for at tale med dem.
Hvor Per Fink har masser af taletid i medierne, har patienterne svært ved at komme til orde og fortælle deres side af sagen. Det gør det hele meget ensidigt, og ikke til patienternes fordel.
Hvis Per Fink vil gøre sig forhåbninger om at ”nå” Whiplashforeningen, skal han først og fremmest anerkende, at ikke alle med whiplash har en ”funktionel lidelse”. Der kan være nogle iblandt, men det stemmer ikke, at alle, fordi de har en bestemt diagnose, skulle være psykisk syge uden, at de har psykiske symptomer.
I Whiplashforeningen fastholdes WHO´s skelnen mellem fysiske og psykiske lidelser, og det burde Per Fink og Sundhedsstyrelsen også gøre, fordi Danmark har tilsluttet sig WHO´s diagnoseklassifikationssystem. I stedet ser det ud til, at afdelingen modarbejde aftalen ved vedblivende at arbejde for det i Danmark.