1. Accepter smerten – dit liv er ændret, og det er du nødt til at acceptere.
2. Flyt opmærksomheden væk fra smerten – smerter kan afledes.
3. Mediter eller brug dybdeafspænding, som formindsker stress.
4. Find en balance i hverdagen, som passer til dig og dit liv – ikke for meget, ikke for lidt.
5. Bevæg dig hver dag og find aktivitereter, som ikke forværrer smerten.
6. Tag medicin, hvis du har brug for det – spil ikke tapper, for smerter avler smerter.
7. Hav dagligt kontakt med andre i kortere eller længere tid, og undgå at isolere dig.
8. Undgå stress, som forværrer smerterne.
9. Tænk ikke katastrofetanker – de er ikke konstruktive.
10. Lav noget, du godt kan lide at lave, og som gør dig godt tilpas.
Kilde: https://samvirke.dk/artikler/10-gode-vaner-hvis-du-har-smerter-til-hverdag

Alle Søren Frølichs råd er medtaget i Whiplashguiden eller i hjemmesideteksten under filmene. Vi er helt enige i hans 10 gode råd, som absolut kan bruges – også ved kroniske smerter som følge af whiplash.
Råd nr. 1 går også i tråd med den svenske forskning, vi refererede til forleden om, at manglende accept fører til flere smerter efter whiplash.
Der er ingen, der siger det er let, for det er det ikke. Det er hårdt arbejde at skabe sig et liv igen efter whiplash. Et forandret liv. Men livet kan blive godt igen, selv om det formentlig kommer til at foregå i nødsporet fremfor i overhalingsbanen.
Se fx filmene ”Acceptér dit whiplash”, ”Smertebehandling” og ”Smertecentre” på www.whiplashguiden.dk og læs også hjemmesideteksten under filmene.