Vi ved alle, at nogle bliver mere syge af corona end andre. Nogle af de faktorer, der øger sværhedsgraden af sygdommen, hvis man skulle få den, er alder, rygning, køn, eksisterende kroniske og medicinske problemer, hjertesygdomme, forhøjet blodtryk, diabetes og lungeproblemer og sygdomme som KOL, skriver WebMD.
Generelt tror man derfor, at dem, der har kompromitterede immunsystemer, også bliver mere syge af corona og har en højere dødelighed.
Både kronisk smerte og vedvarende stress påvirker immunfunktionen. Kroniske smerter omprogrammerer immunsystemets funktion. Vedvarende smerter udløser en langvarig stress-tilstand i kroppen. Stressresponsen er en kombination af neurologiske, endokrine (kirtler) og immunsystemændringer, der skal hjælpe kroppen med at afværge faren eller truslen. Hvis stressreaktionen fortsætter, begynder niveauerne af hormonet cortisol fra binyrerne at stige. Hvis cortisolniveauet  i lang tid er forhøjet, forbindes det med et fald i immunsystemets funktion.  Mange er derfor mere modtagelige for virusinfektioner og har længere sårhelingstider.
Dertil kommer, at kronisk smerte kan føre til langvarig inaktivitet, som også kan påvirke kroppen og føre til andre sygdomme.
For at begrænse smerteeffekten på dit immunsystem skal du gøre, hvad du kan for at mindske din krops stressrespons. Et overaktivt nervesystem kan beroliges med afslapningsteknikker, åndedrætsøvelser, meditation, blid yoga m.m.
Andre måder at sænke stress på er træning, frisk luft, sjove film og at slukke for de sociale medier.
Og sidst, men ikke mindst skal man selvfølgelig sørge for at undgå eksponering af smitte:
Vask hænderne ofte – i mindst 20 sekunder med sæbe.
Undgå at røre ved din mund, øjne og næse.
Rengør og desinficér overflader i dit hjem og din bil.
Blive hjemme så meget som muligt og hold dig væk fra offentlige steder og andre mennesker.
Og spis selvfølgelig sund, få masser af søvn og hold dig aktiv.

Vi har tidligere skrevet om corona og om nedsat immunsystem. Denne artikel handler specifikt om corona og smerter.
Det er nu slået fast, at kroniske smerter øger risikoen for at blive mere syg af corona, hvilket giver alle med whiplash og kroniske smerter alle mulige gode grunde til at passe ekstra godt på sig selv og undergå at blive eksponeret for smitte, uanset hvor gammel du er. Også unge kan have nedsat immunforsvar.
Når det er sagt, må du også forsøge at undgå, at angsten tager over og lade fornuften råde, så du har både et liv og en dagligdag i denne tid. De fleste vælger at blive hjemme, og det er en rigtig god ide. På den måde kan man minimere risikoen for smitte.
Nogle tager medicin, der stimulerer immunsystemet. Fx C-vitamin i doser på 2 g dagligt. Også et naturprodukt som Immiflex øger immunforsvaret. Det samme gør Zink og Selen. Nogle anbefaler
CBD olie nr. 03 i spray, som man sprayer i mundhulen, før man skal være sammen med andre mennesker og også efter. Hvis det er nødvendigt, og man skal ud, kan det være en ide. En smule af støvet kommer ned i lungerne, som jo også angribes. Umiddelbart er det selvfølgelig bedre at blive hjemme.
Når vi taler om sund fornuft, taler direktør for Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm, om, at 10 % af alle danskere bliver smittet svarende til knap 600.000 danskere. Det virker som fuldstændigt ude af proportioner. I Kina er ikke engang 200.000 mennesker blevet smittet – ud af 1,4 mia. mennesker  mod Danmarks knap 5.7 mio. indbyggere. En eller anden regner enten forkert eller overdriver. Vi mener dog, at det er unødvendigt at overdrive for at få os til at træffe forholdsregler og undgå smitte. De fleste af os har heldigvis forstået budskabet. Desværre er der også nogle, der ikke har. Primært de unge og friske. De tænker ikke på, at de kan være raske smittebærere og sprede smitte rundt til mange – også i en evt. inkubationsperiode, før sygdommen bryder ud. Som Dronningen sagde i aftes, er det hensynsløst ikke at passe på andre. Den udtalelse slutter vi gerne op om.
Pas godt på jer selv og hinanden. Det er der er al mulig grund til i en tid som denne. Jo mere vi passer på, desto færre bliver syge, og dermed bliver også færre alvorligt syge.