Mange mennesker med kronisk sygdom har nedsat immunforsvar. I en tid med potentiel risiko for smitte med corona-virus, hvis uheldet skulle være ude, er øgning af immunforsvaret en måde at beskytte sig selv på.
De hvide blodlegemer udgør en del af vores immunforsvar. Ca. 70 % af dem lever i vores tarmslimhinde og formes af tarmens bakterier. Derfor er sammensætningen af bakterier i vores tarm afgørende for immunforsvaret skriver Annette Harbech Olesen i Mad for livet.
Anbefalingen lyder på, at man skal spise 5-600 g grøntsager hver dag samt et syrnet mælkeprodukt eller alternativt et tilskud af probiotika.
Desuden er D-vitamin er immunforsvarets batteri. De fleste har brug for tilskud af D3, som kan tages i en multivitaminpille.
Antioxidanter er også en del af immunforsvaret. Fx C-, E- og A-vitamin, selen, kobber, jern og zink.
Curricum, som er det aktive stof i gurkemeje, har også stærk antiinflammatorisk effekt og betydning for immunsystemet.
Daglig bevægelse – gerne udenfor – påvirker immunforsvaret i positiv retning. Det samme gør en god nattesøvn, mens stress til gengæld immunsystemet i negativ retning.
Kilde: https://14.madforlivet.com/6/
Mange af de faktorer, der påvirker immunsystemet påvirker også smerter. Fordi smerter giver inflammation i kroppen og inflammation i sig selv kan give smerter.
Spiser du sundt – i denne sammenhæng antiinflammatorisk – og sørger for at få dækket dit vitaminbehov, bevæger dig, får en god nattesøvn og undgår stress, og tager gurkemeje i en eller anden form, kan du både få et bedre immunsystem og samtidig påvirke dine smerter i positiv retning.
Det er derfor ikke uden betydning, hvad du indtager, når du har whiplash.
For de fleste kan det være svært at omlægge sin kost, når man ikke har det godt. Endsige at få lavet en sund kost. Men det kan også bide sig selv i halen forstået på den måde, at hvis du spiser sundt og får det bedre, kan du også få mere overskud til at lave sund mad.

Se den lille inspirationsvideo ”Hjælp dig selv via din mad” med kostvejleder og forfatter Anette Harbech Olesen og læs, hvad hun skirver om antiinflammatorisk kost under filmen: http://whiplashguiden.dk/kronisk-skadet/mad-og-smerter/