Et enigt Folketing stod bag fjernelsen af sygdommen ME fra funktionelle lidelser i marts 2019, og
sundhedspsykolog Peter la Cour troede, at Sundhedsstyrelsen derefter ville rette ind, skriver Ugeavisen Esbjerg. Men det gjorde de ikke. De følger ikke hverken WHO eller den øvrige verden, men fastholder stædigt deres egne private forståelser.
”Jeg er chokeret på folkestyrets vegne”, siger Peter la Cour. Ikke nok med, at de har handlet modsat Folketingets beslutning ved at fastholde, at ME er en funktionel lidelse, de har også misinformeret både ministeren og Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.
Peter la Cour har altid været imod funktionelle lidelser, for med den bliver man aldrig klogere på de sygdomme, det drejer sig om. Der forskes ikke og det hele blandes sammen.
Han fortæller, at der findes læger, der kritiserer politikerne for at blande sig. 73 danske læger inkl. Per Fink, ledende overlæge på afdelingen Funktionelle Lidelser i Aarhus.  Peter la Cour mener, at disse læger tager fejl. De fremlægger ikke lægevidenskabelig viden, men lægevidenskabelige synspunkter, som er kontroversielle, og som Sundhedsstyrelsen støtter. Han kalder deres ideer for ”fikse ideer, som de måske selv tror på er mere sande end andre”.
Der er uenighed blandt læger om funktionelle lidelser.
”Der er jo ingen lægelig enighed, ikke en gang i Danmark, så det er ikke faktisk lægevidenskab, de repræsenterer, men derimod et blandt mange lægevidenskabelige synspunkter”.
Han kalder Danmark for en ”uheldig international enegænger på området”, og han kalder funktionelle lidelser for ”uholdbare konstruktioner”, som han mener bør trækkes tilbage.
”Det bliver nødt til at gå sådan. WHO har valgt en anden registreringspraksis på området, og al fornuft siger, at området bevæger sig den vej, som WHO anviser”.
Han slutter af med at mene, at det ofte er ældre læger, der har ”gammeldags og ideologiske holdninger”.
Kilde: https://ugeavisenesbjerg.e-pages.pub/titles/ugeavisenesbjerg/7987/publications/492/articles/1235961/68/1

Endelig er der medvind på cykelstien. Sundhedspsykolog Peter la Cour, tidligere leder af Videnscenter for Funktionelle Lidelser, har taget bladet definitivt fra munden. Vi har længe været i tvivl om hans reelle indstilling til funktionelle lidelser, men nu viser han sig at have stor modstand på både Sundhedsstyrelsen og afdelingen for Funktionelle Lidelser og den måde, de håndterer mennesker med sygdomme, der er hidtil uforklarede, på.
Han taler endda om, at han ikke forstår, at de går direkte imod Folketingets enstemmige vedtagelse om at fjerne ME fra funktionelle lidelser i marts 2019, og han ikke forstår, at det ikke får konsekvenser.
Men specielt hans udtalelse om, at det syn på de hidtil uforklarede lidelser, som fortalerne anlægger på sygdommen, kun er ”fikse ideer” og lægevidenskabelige synspunkter fremfor lægevidenskabelig viden. Det er også tankevækkende, at hans erfaring er, at det ofte er ældre læger, der har ”gammeldags” holdninger, men de unge er mere fleksible og åbne vækker også genklang. Han mener simpelthen, at funktionelle lidelser skal trækkes tilbage!
Ikke nok med, at de ikke følger det danske Folketing, de følger heller ikke WHO´s sygdomsklassifikation, som Danmark er tilsluttet. Det er to meget alvorlige forseelser, og vi ønsker, at det får konsekvenser, så de mange patienter, der i årevis har lidt under ”konstruktionen” med funktionel lidelse, kan få oprejsning! Det er på tide, det sker. Derfor håber vi også, at Søren Brostrøms nye udnævnelse som medlem af WHO´s bestyrelse ikke får betydning. Der sidder dog syv andre, som han forhåbentlig ikke kan overbevise om, at den danske konstruktion er korrekt.
I mange år har vi modarbejdet funktionelle lidelser. I mange år er vi blevet betragtet som patientaktivister med tendens til galskab og vold. Flere af dem, der går ind for funktionelle lidelser, er gået langt over stregen.
Kan Peter la Cours indlæg sætte noget i gang, hilser vi det derfor velkommen. Ikke mindst håber vi, at der er mange, der vil bakke ham op!
Vi havde kontakt til Altinget i går, som planlægger at skrive om funktionelle lidelser. Noget er på vej. Spørgsmålet er blot, om det er mere fra samme skuffe eller om alle vi små fisk langt om længe har slået så tilstrækkeligt meget med halen, at nogle finder det nødvendigt at gøre noget radikalt?!