I 2011 gik psykologer ved Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser i Aarhus i gang med et større forskningsprojekt. De ville undersøge, om undervisning vha. video allerede i skadestuen kunne forebygge udviklingen af kronisk whiplash.
På forhånd havde forskere studeret reaktionerne hos 740 personer ramt af whiplash. Psykologerne gennemgik materialet mhp. at finde ud af, hvor stor betydning psykologiske faktorer før ulykken havde efter et whiplash. Det viste, at depression og katastrofetænkning i de første måneder efter uheldet, gav større risiko for vedvarende problemer. At være kvinde var også en risikofaktor.
Derfor afprøvede forskerne, om de kunne lave en forebyggende indsats hos 300 personer, der henvendte sig på skadestuen efter whiplash. ”Klinisk erfaring peger på, at rådgivning er vigtig, og en amerikansk undersøgelse tyder på, at undervisning på skadestuen kan have en gavnlig effekt”.
I videoen kan de whiplashskadede få øvelser, rådgivning og undervisning med hjælp til at håndtere skaden. De håber, at det vil hjælpe whiplashramte til ”at komme sig bedre, så de får færre smerter, bruger mindre medicin og går mindre til læge”.
Kilde: http://health.au.dk/fileadmin/www.health.au.dk/videnudveksling/Udforsk1-2011.pdf?fbclid=IwAR1uLfoQi0Zv7EeDyiTPomYpeIEB_QLlRfK8KrXW9QorvN9m3yuepvF7zxY
De samme 740 personer har været genstand for efterhånden mange undersøgelser på Forskningsklinikken. Vi har dog intet hørt til denne forskning, og har heller ikke kunnet finde resultater herfra. Men måske er resultaterne negative?
Endnu et forskningsprojekt er nemlig siden da lavet og afsluttet i 2019 på Forskningsklinikken. Denne gang har ud over psykolog Majbritt Petersen også professor Per Fink, overlæge Helge Kasch og psykolog Lisbeth Frostholm medvirket. De har lavet en 14 min. lang video, som fokuserer på ”at stimulere adaptive genopretningsforventninger og forhindre misadaptive sygdomsforestillinger”. Deltagerne fandt videoen beroligende. Men konklusionen blev, at det sparsomme bevis på, at information via uddannelsesvideo efter akutte whiplashtraumer udgør en udfordring mht. indhold. Der kræves yderligere viden om, hvad der kan føre til helbredelse i de tidligere stadier af whiplashskader.
Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31061715
Forskerne mener, det er indholdet i videoen, der er noget galt med.
I Whiplashforeningen vil vi foreslå, at forskerne i stedet overvejer, om smerter hos de mennesker, hvis whiplashskader bliver kroniske, skyldes fysiske skader og ikke psykologiske problemer. Vi mener, forsøget er godt, men når det viser sig ikke at virke er det måske omsonst at fortsætte?!
I Whiplashforeningen er vi ikke i tvivl om, at whiplash skyldes fysiske skader, som selv om de endnu ikke kan ses, kan de være særdeles alvorlige og vedligeholde smerter.