I forbindelse med Folketingsvalget har Whiplashforeningen stillet to spørgsmål til alle regionsrådspolitikere og folketingspolitikere.
1. Hvad mener du om, at Sundhedsstyrelsen ikke anerkender WHO´s diagnosesystem og i stedet psykiatriserer whiplashskadede?
2. Hvad vil du gøre for at skabe bedre forhold for de whiplashskadede i Danmark?

Vi har fået tre interessante svar, som vi takker for:

Annette Randløv, praktiserende læge, medlem af regionsrådet for de Radikale i Region Hovedstaden

Tak for det tilsendte!
Vi i radikale kæmper for at bl.a hjernerystelse tages mere alvorligt og at behandlingsmulighederne bedres. Mange af de problemstillinger whip-lash patienterne ryger ind i deler de mere hjernerystelsespatienterne, som ofte også har skader i nakken, som ikke umiddelbart er til at finde objektivt.

Jeg tænker at mere forskning indenfor diagnostik og behandling på dette felt også vil komme whiplash patienterne til gavn

Annette Randløv

I et senere svar skriver Annette Randløv, at hun har læst hvidbogen om whiplash med interesse. Det glæder naturligvis Whiplashforeningen. Hun mener også, at foreningen gør et godt arbejde og vil fremover være endnu mere opmærksom på, at whiplash også skal tages med, ”hvis vi kan motivere for et tilbageløbsambulatorium med henvisningsret i det offentlige”.

…………………………………………………………………………

Jacob Rosenberg, professor, overlæge, dr. med., medlem af Regionsrådet i Region Hovedstaden, Folketingskantidat som nr. 2 på listen i Københavns Storekreds for Liberal Alliance:

Tak for din mail. Jeg har flg. Svar:
1. Whiplash bør have en diagnosekode udenfor det psykiatriske system og derved anerkendes af Sundhedsstyrelsen som en ikke-psykiatrisk diagnose.
2. Der bør oprettes et Center for Whiplashskadede med intensiveret forskningsindsats, så man forhåbentlig snart kan komme nærmere til en effektiv behandling og ikke kun symptomlindring.

Mvh Jacob Rosenberg

…………………………………………………

Erik Høgh-Sørensen, Regionsrådsmedlem for DF i Region Nordjylland og Folketingskandidat:
Kære “Whiplashforening”.

I Dansk Folkeparti prøver vi i stigende grad at være opmærksomme på de små og ikke så højtråbende patientforeninger. Så vi er opmærksomme på jeres eksistens, og små patientforeninger VAR tænkt ind i mit forslag til en sundhedsreform. Jeg er ikke sikker på, at der blev ret meget af det. Men tanken er der stadig.

Jeg/ vi vil vil meget gerne høre fra jer både DF i regionsrådet i Region Nordjylland – og generelt.

Jeg er FT-kandidat og regionsrådsmedlem.

I må meget gerne kontakte os uden for valgkampene. Når der er nyt, nye studier osv.

Med venlig hilsen – Erik Høgh-Sørensen,
regionsrådsmedlem (DF), tlf. 5141-8410

………………………………………………………………………….

Whiplashforeningen takker de tre politikere for svar. Vi er glade for, at de alle tre på forskellig vis har interesse for whiplash. De er alle tre medlemmer af et regionsråd, hvor deres synspunkter forhåbentlig vinder gehør. To af dem stiller op Folketinget, hvilket måske giver endnu flere muligheder, hvis de vælges.
Vi ønsker dem et godt valg!