LÆSERBREV SENDT TIL JYLLANDSPOSTEN

Sundhedsstyrelsen overhører massiv kritik fra patienter
Mange danskere kender ikke til samlebetegnelsen ”funktionelle lidelser”, som er opfundet af en dansk psykiater. Mange ved ikke, at sundhedsstyrelsen rubricerer over 30 forskellige fysiske sygdomme med overvægt af kvinder som én og samme lidelse, ”funktionel lidelse”. Ikke før de selv rammes og bliver dybt frustrerede. Senfølger efter COVID-19 er sidste skud på stammen, som også omfatter bl.a. whiplash, bækkensmerter, ME, atypiske hjertesmerter og hjernerystelse.
Mange er imod samlebetegnelsen – læger, politikere og patientforeninger. Men sundhedsstyrelsen lytter ikke. Måske fordi det er let og billigt at putte ca.15 % af alle danskere i denne ”skraldespand” – uden særlige undersøgelser og med hovedsageligt psykiatrisk behandling af ofte meget fysisk syge danskere. WHO´s internationalt anvendte diagnoser er ændret til diagnoser, som kun Danmark bruger, fordi WHO har forkastet diagnosen. Det truer patientsikkerheden. Selv alvorlige sygdomme kan overses og patienter fejlbehandles. Det giver stor utryghed og mistillid til sundhedssystemet blandt patienter, som kontinuerligt protesterer. Protesterne er dog hidtil sket for døve øren.

Læserbrevet blev desværre ikke optaget.