Medicinsk gaslighting: Når symptomer bagatelliseres eller afvises
18. maj 2026
I Amerika tales meget om medicinsk gaslighting, og en amerikansk undersøgelse af hundredvis af læsere af HealthCentral oplevelser fra 2023, afslører, at medicinsk gaslighting, hvor patienters symptomer bagatelliseres eller afvises, er udbredt og kan have alvorlige følger.
Lægen kan ikke finde en forklaring på patientens symptomer og afviser patienten, selv om symptomerne fortsætter eller forværres. De foreslår måske psykologhjælp, fordi det egentlige problem er den mentale tilstand. Måske foreslår de endda medicin.
Langsomt sniger tvivlen sig ind på patienten, som begynder at spørge sig selv, om det er mig, der er problemet.
Over 94 % oplevede i undersøgelsen ikke at blive taget alvorligt, og størstedelen oplevede det gentagne gange. 61 % blev gjort ansvarlige for deres egne symptomer eller fik dem forklaret som psykiske. Konsekvenserne var alvorlige:
55 % fik forværrede symptomer. 28 % oplevede en akut helbredshændelse bagefter.
71 % oplevede, at lægen reagerede nedladende eller direkte vredt, når de vendte tilbage.
Faktorer som køn, alder og etnicitet påvirkede, hvordan patienter bliver mødt. Mange oplevede også negative reaktioner, når de stillede spørgsmål.
Resultaterne viser behovet for bedre kommunikation og større anerkendelse af patienters oplevelser i sundhedsvæsenet. Samtidig peges på, at en skæv magtbalance mellem læge og patient kan føre til mistrivsel, forsinket behandling, som iværste fald kan få alvorlige helbredskonsekvenser.
En canadisk læge kalder der for ”en giftig magtdynamik, som kan opstå mellem læger og de mennesker, de behandler. I visse tilfælde kan det føre til skadelig og i nogle tilfælde livstruende situationer.
At lade som om problemet ikke eksisterer hjælper ingen. Det hjælper heller ikke at stemple alle læger som gaslightere, for mange arbejder faktisk hårdt for at hjælpe patienter med kronisk sygdom.
Kilde: https://www.healthcentral.com/chronic-health/what-you-told-us-about-medical-gaslighting?utm_
WHIPLASHFORENINGEN MENER:
Undersøgelsen er amerikansk og forholdene anderledes, men den peger alligevel på problemer, som mange med kronisk whiplash også oplever i det danske system. Formentlig fordi diagnosen funktionel lidelse ofte er i spil her.
HealthCentral er et digitalt sundhedsmedie, der leverer medicinsk valideret information, patientrådgivning og personlige historier om at leve med langvarige sygdomme.
I Danmark bruges begrebet medicinsk gaslighting ikke, måske fordi det har en ilde klang. Men I USA bruges det i stigende grad – også på sociale medier – så det rammer uden tvivl også Danmark på et tidspunkt.
Indtil da tales der i Danmark om “stigmatisering”.
Men stigmatisering og medicinsk gaslighting er to forskellige, men dog ofte overlappende problemer i sundhedsvæsenet. Stigmatisering er samfundets eller systemets negative for domme om en sygdom, mens medicinsk gaslighting er en sundhedsprofessionels afvisning af dine personlige symptomer. Det sidste er jo netop det, vi også oplever sker igen og igen i Danmark. Især med diagnosen funktionel lidelse.
Det gør det ikke bedre, at øjnene samtidig lukkes for, at mange med kronisk whiplash efter psykologisering/psykiatrisering senere får påvist fysiske skader som følge af whiplashbevægelsen. Det er særdeles problematisk.
Begrebet medicinsk gaslighting peger på problemets alvorlighed med afvisning af patienterne og kalder til handling. Det er ikke nok at forsøge at undgå stigmatisering, som Sundhedsstyrelsen foreskriver. Det kun er kun en overfladisk del af de problemer, patienterne oplever.