”Hårene rejser sig når man læser rapporten om alle de fejl, som det danske sundhedsvæsen begår over for sagesløse danskere”, skriver Sundhedspolitisk Tidsskrift leder.
Mange får fjernet helt raske organer, dør af medicin eller af en enten forsinket eller overset diagnose.
Kun de mennesker, der har fået udbetalt erstatning for diagnosefejl er talt med i rapporten. Dvs. at der kan være langt flere end de 763 sager i år. Tallet kan være fra to til 10 gange højere.
Det går oftest galt i starten af et sygdomsforløb. Nogle af årsagerne kan være ”tidspres, mangelfuld kommunikation mellem patient og læge, manglende adgang til kollegial sparing eller manglende inddragelse af patientens pårørende”.
Lederskribenten mener, at det skriger til himlen og kalder på handling. Han peger på etablering af en behandlingsråd og finder, at der er behov for at få ryddet op.
Kilde: https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/meninger/item/giv-os-et-behandlingsrad-danskerne-dor-af-fejl.html

Fejldiagnoser i en skræmmende størrelsesorden er en kendsgerning i dagens Danmark. Vi ved ikke, hvor stort tallet reelt er. Der er tale om mørketal, fordi man kun har tallene fra dem, der har søgt erstatning, og langt fra alle søger erstatning efter fejldiagnoser. Det kræver viden om, at det er en mulighed og ikke mindst overskud.
Mange, der klager over fejl, ikke heller får medhold eller erstatning, hvilket måske ikke altid betyder, at der ikke er sket fejl? Fx får mange syge diagnosen ”funktionel lidelse”, som kan være en decideret fejldiagnose, men ikke altid betragtes som sådan. Mange har rent faktisk fået diagnosen ”funktionel lidelse” for så senere at få stillet diagnosen kræft eller andre alvorlige diagnoser.
Med en fejl diagnose følger også fejlbehandling og forsinkelse af korrekt behandling. I nogle tilfælde kan det have alvorlige fysiske konsekvenser. I andre tilfælde kan det have alvorlige psykiske konsekvenser for patienterne.
Forskning fra Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser viser, at 5 ud af 120 mennesker havde overset sygdom. Da Forskningsklinikken mener, at 300.000 danskere lider af ”funktionel lidelse” svarer de 5 personer ud af de 120 deltagere i forsøget til 12.500 personer, når vi taler om de 300.000, Forskningsklinikken mener, lider af ”funktionel lidelse”. Blandt dem, må der være nogle, som har alvorlige diagnoser, der burde have været både opdaget og behandlet. Også det har vi set mange eksempler på.
Diagnoser, der er hurtige at stille er ikke altid de rigtige. Problemet opstår dels, hvis sygdomme er kompleks og ikke ligetil at diagnosticere, dels hvis patienten har atypiske symptomer og ikke passer i lægens kasser. Lægen har da mulighed for at bruge ”funktionelle lidelse” som en skraldespand. Den mulighed er dog ikke nævnt blandt årsagerne.

Se også filmen ”Nej tak til funktionel lidelse” på http://www.whiplashforeningen.dk/generelt-om-whiplash/funktionelle-lidelser/ og læs hjemmesideteksten under filmen.